Cyklistická sezona nám klepe na dveře, což znamená, že je zapotřebí podívat se na stav našeho kola. A jelikož je kolo tím, na co se musíme stoprocentně spolehnout při ujíždějících kilometrech, neměli bychom kontrolu nijak podcenit nebo zanedbat. Ať už jste majiteli horského kola nebo jiného typu, během zimy a po předcházející sezoně nemusí být zrovna v nejlepším stavu. Co tedy zkontrolovat a co opravit, než znovu nasedneme do sedátka a vydáme se vstříc plánovaným dobrodružstvím?
Nejdříve si kolo pořádně očistěte
Klíčem ke všemu je čistota. I když si člověk říká, že za chvíli bude kolo zase naprosto špinavé, doslova zahalené prachem, čistota je skutečně zapotřebí. Navíc pokud byste neotřeli mokrým ubrouskem rámy nebo řídítka, nezjistili byste, v jakém je kolo reálně stavu.
Vysokotlaké mytí není příliš vhodné, aby nedošlo k poškození kola jako dopravního prostředku. Navíc nečistoty by spíše ještě víc zaneslo, což nechcete. Ideální je tedy pouze mokrá utěrka, po které následuje mazání.
Na mazání nezapomínejte. I v tomto případě je důležitá pravidelnost a používání vhodných prostředků. Nechcete přece, abyste brzdám nebo ráfkům nějak uškodili, nebo ano? Na trhu existují speciální prostředky určené právě k údržbě cyklistických kol.
Zkontrolujte řetěz a dofoukněte pneumatiky
Řetěz bývá většinou znečištěn ze všeho nejvíce. Mastnota, černé usazeniny – holt jsme kolo v předcházející sezoně zrovna nešetřili. Ale nevadí, stalo se. Nejezděte s takovým řetězem i v dalším období, raději přistupte i k jeho pečlivému vyčištění, a to třeba za pomocí zubního kartáčku.
A až budete hotoví, až bude kolo očištěno, řetězy v jako novém stavu a vše promazáno s dokonalou pečlivostí, dofoukněte pneumatiky. Ty je zapotřebí prakticky po každé zimě dofouknout. Většinou ujdou, ale jen trochu. Aby vaše jízda nebyla zbytečně namáhavá a abyste nezkoušeli životnost pneumatik, vezměte do rukou pumpičku před svou první jarní vyjížďkou.